Skip navigation

De Luchtmachtdagen (net zoals de Landmachtdagen en de Marinedagen) zijn altijd erg populair. Maar zo erg als dit jaar had ik het nog niet eerder mee gemaakt. Ik dacht mooi op tijd te zijn als ik voor 7 uur zou vertrekken en inderdaad was ik voor 9 uur bij Leeuwarden. Helaas waren meer mensen op dit idee gekomen en stond er al een lange file richting de A31 waar van de snelweg tijdelijk een parkeerplaats is gemaakt. Geen idee waarom, maar het reed niet echt door en het duurde meer dan 1,5 uur voordat ik kon parkeren. Toen nog naar de bussen en in een kwartiertje reden we naar het vliegveld. Tijdens de busrit kregen we gelukkig nog wel een deel van het optreden van de Turkish Stars te zien.

Eenmaal op het vliegveld kon ik genieten van de vele demonstraties van oa. de Nederlandse luchtmacht met de nieuwe JSF, F16’s, een KDC-10 tankvliegtuig, een Hercules C130 en Apache’s en Chinooks.  Het Apache demoteam gaf daarna nog een mooie show weg. Verder zag ik nog een Catalina vliegboot, een Eurofighter, een Hind Mi-35 helicopter, 2 Spitfires en een M29. De beroemde Red Arrows gaven een spectaculaire show en op mijn terugweg zag ik nog delen van de demo’s van een Belgische F16 en de Italiaanse Frecce Tricolori.

De terugweg verliep gelukkig een stuk voorspoediger, hoewel ik wel een kleine omweg gekozen had via Harlingen en Sneek omdat de route lange Leeuwarden naar Heerenveen al weer vast stond.

Geef een reactie

