Skip navigation

Een regenachtige maandagmiddag. Eindelijk weer eens tijd om wat te experimenteren met Photoshop.

Een tijdje geleden kon je bij de KPN winkels een “Green screen” krijgen en daar wilde ik wel eens wat mee proberen. Eerst met behulp van een zitzak een ondergrond gemaakt, daar overheen het groene doek en daarop dan het te fotograferen onderwerp, in dit geval een terreinwagen van Technic Lego. Ik heb diverse foto’s gemaakt, gewoon bij daglicht. Ook heb ik de kreukels en vouwen bewust in het doek laten zitten, gewoon om te zien of het effect zou hebben.

jeep1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op Zoom.nl had ik een mooie tutorial gevonden over het samenvoegen van 2 foto’s mbv een Green screen. Maar eerst moest ik nog een geschikte achtergrond zoeken, Google Afbeeldingen biedt dan uitkomst. Wel heb ik de afbeelding nog even gespiegeld om de sporen in het zand met de stand van de wielen overeen te laten komen.

jeep2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de hand van de tutorial heb ik eerst de auto vrijgemaakt van het Green screen. Het grote geheel gaat heel makkelijk, alleen de groene reflecties langs de randen vergen wat meer werk.

jeep3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarna het formaat aangepast aan de doellocatie en de bovenste 2 lagen erop gekopieerd.

jeep4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarna schaduw toegevoegd (let hierbij op de schaduwen in het achtergrond plaatje) en wat zand spetters om de auto wat meer in de achtergrond op te nemen en niet zo “erop geplakt” uit te laten zien. Ook krijg je hierdoor een idee van beweging.

jeep5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dit is dan het uiteindelijke resultaat.

jeep6

 

 

 

 

 

 

(Klik op de foto voor een grotere versie)

Voor een eerste probeersel, best wel geslaagd (alleen zijn zelfsturende auto’s nog iets van de nabije toekomst 😉 )

Een les die ik geleerd heb voor de volgende keer; Zoek eerst een achtergrond en pas daarop je te fotograferen onderwerp en belichting aan. Dat is makkelijker en geeft een beter resultaat dan andersom.

Geef een reactie

