Skip navigation

Afgelopen maandag was 30 april, Koninginnedag. Normaal wordt er altijd een grote braderie gehouden in Rhenen en een Concours Hippique. Maar dit jaar is het wel erg speciaal geweest, de Koninklijke familie heeft ons stadje met een bezoek vereerd.
Weken van te voren bruiste de stad al van allerlei activiteiten om het bezoek voor te bereiden. Tv-ploegen liepen af en aan en langzamerhand kleurde de stad OranjeRood-Wit-Blauw. Afgelopen zaterdag werd het echt hectisch. De oude binnenstad werd autovrij gemaakt en overal werden voorbereidingen getroffen. En op zondagmiddag vond er onder veel publieke belangstelling een generale repetitie voor de NOS plaats, waarbij de Burgemeester vergezeld werd door een stand-in Koningin.

En toen was het 30 april, 5:30 uur. De eerste vrijwilligers melden zich op het gemeentehuis en ook de eerste toeschouwers zochten al een plekje. Mijn zoon mocht in het kinderkoor optreden met het welkomstlied en mijn vrouw was 1 van de begeleiders, dus zij moesten ook al vroeg aantreden. Zelf stond ik ook al om 7 uur op het door mij vooraf uitgezochte plekje (lokale kennis heeft zo zijn voordelen 😉 ). Achteraf had ik wel een uurtje later kunnen gaan, want pas na half 9 werd het echt merkbaar drukker, maar ja, het zonnetje scheen en om mij heen waren vele gezellige mensen (w.o. Johan Vlemmix), dus ik heb me niet verveeld. Interessant was ook om te zien hoe alle beveiligingsmaatregelen opgezet waren (en soms eenvoudig even opzij gezet werden toen een drumband eigenhandig besloot dat ze wel door de afzetting heen kon).

Om 10 uur arriveerde de Koninklijke familie en via grote schermen konden wij het eerste deel goed volgen, tot het moment dat het scherm uitgezet werd toen het gezelschap in de buurt kwam. Uiteraard eerst beveiliging, toen de Tv-ploeg en toen eindelijk de Koninklijke familie die alle kinderactiviteiten bekeek en toeschouwers handjes gaf. En hoewel mijn zorgvuldig uitgezocht plekje ideaal was, iedereen kwam naar mij toe lopen om vervolgens links af te slaan, werd mijn blikveld wel af en toe gehinderd door allerlei “randfiguren”, maar ik heb toch mijn doel bereikt en goede foto’s kunnen maken.

Zodra de familie voorbij was, liep ik via de “persroute” naar het eindpunt van de route om daar ook nog wat plaatjes te schieten. Dat was wel een stuk lastiger omdat ik nu achteraan stond.

Toen de Koninklijke familie Rhenen had verlaten en op weg ging naar Veenendaal, werd de stad weer vrijgegeven en startte de andere festiviteiten met de braderie en Concours Hippique, maar ook diverse terrassen met artiesten. De dag werd afgesloten met een optreden door Chris Hordijk, de “Rhenense” finalist van de “Voice of Holland”.

Al met al een zeer geslaagde dag. Burgemeester Joost van Oostrum, en alle overige medewerkers, bedankt voor deze feestelijke dag.

One Comment

  1. Mooie reportage en de leukste oranjes op de gevoelige plaat gelegd 😉


Geef een reactie

