Skip navigation

Ik heb mijn digitale spiegelreflex nu 1 jaar en ik heb in dat jaar veel ervaring en kennis opgedaan. Op dit blog kun je eea terugvinden.

Ik ben begonnen zoals ik werkte met mijn Canon Powershot, in de P-stand en in hoge kwaliteit JPG. Maar algauw ben ik gaan oefenen met Sluitertijd-, Diafragma voorkeuze en volledige handmatig. Zeker toen ik de Basisopleiding ging volgen. Ook ging ik toen over op de gecombineerde JPG+RAW stand. Inmiddels werk ik alleen nog maar in RAW.
Omdat ik met RAW ging werken, ging ik automatisch ook steeds meer werken met Lightroom. Ook ben ik nu volledige overgestapt van Paint Shop Pro naar Photoshop CS4. Internet biedt gelukkig zeer veel tutorials mbt tot beide applicaties, waar ik zo nu en dan weer een leuke tip van leer.

Ook de apparatuur is het afgelopen jaar enigzins uitgebreid. De 55-250 zoomlens is inmiddels vervangen door een 70-200 F4, ik heb een externe flitser aangeschaft en later daarbij ook nog een strobist setje bestaande uit een statief, paraplu en draadloze trigger. Daardoor werd de Slingshot te klein en is inmiddels vervangen door een grotere rugtas, met ruimte voor toekomstige uitbreidingen. Hierbij denk ik aan het vervangen van de 18-55 kitlens door een betere variant, die ook beter aansluit op de 70-200, bv de 15-85 van Canon of 17-70 van Sigma. Verder verwacht ik dat er nog wel een 2e strobist flitser bij komt. En natuurlijk ga ik zo af en toe een leuke workshop volgen om mijn kennis te verbreden.

Geef een reactie

