Skip navigation

Vandaag de grote dag, en tevens de laatste. Vandaag moesten we onze portfolio’s presenteren. Daar aan hebben we dus ook het merendeel van de dag besteed. Een enkeling had nog wat problemen omdat de foto’s laat of helemaal niet waren gekomen (postbode staking), maar bijna iedereen kon wel wat laten zien. Een deel presenteerde, net als ik,  de foto’s in een A4 of A3 map en een paar hadden de foto’s in passepartouts gedaan. Jaap was mild met zijn kritiek en voor zo ver ik weet, heeft ook iedereen het certificaat van de Basisopleiding gehaald. Arthur moet zijn foto’s later echter nog laten zien, zodra ze door de TNT zijn afgeleverd.
Na de beoordeling hebben we het nog even over kleurbeheer en eenvoudige calibratie van je scherm en printer gehad.

Maar de Basisopleiding zit er nu op. Ik ga niet door met de Vakopleiding, maar 5 medecursisten gaan meteen door en 2 anderen willen het in de toekomst gaan doen. Ik ga echter wel door met leren, ik wil af en toe workshops gaan volgen. De eerste staat al op 28 december op de agenda, een workshop lokatiefotografie (met opzetflitsers), gegeven door Marc de Groot (onze inval leraar van lesdag 5).

“Maar Hans, heb je ook genoeg geleerd tijdens de Basisopleiding?”
Natuurlijk, de basistechnieken (scherptediepte, beweging, etc) kende ik al wel, maar heb nu geleerd om ze beter en bewuster toe te passen. Ook over compositie, kijkrichting en belichting (incl. witbalans) heb ik veel opgestoken. Verder heb ik veel geleerd over het nabewerken (mbv Photoshop en Lightroom) en presenteren van de foto’s. Al met al een geslaagde opleiding.

2 Comments

  1. Gefeliciteerd Hans!


Geef een reactie

