Skip navigation

Eindelijk was het gisteren dan zover. De start van de Basisopleiding aan de Fotovakschool in Apeldoorn. Een beetje gespannen, want wat gaat er allemaal gebeuren, zijn het leuke mede-cursisten etc. Mooi op tijd kwam ik bij de school aan, dus nog tijd voor een bakkie. Her en der zaten al groepjes, kennelijk studenten die al eerder waren begonnen en daar tussen, diverse onwennig kijkende mensen (net zo als ik). Om half tien werden we geroepen door de docenten, er zijn 2 groepen die tegelijkertijd met de Basisopleiding starten.

Na het voorstelrondje, een mooi diverse groepje van man/vrouw, jong/oud, werk/opleidingsniveau en woonplaats,  hebben we de ochtend doorgebracht met de elementaire technieken van het fotograferen: diafragma, sluitertijd, ISO, beeldhoek,  witbalans, etc. In de middag hebben we buiten nog enkele oefeningen gedaan en zijn daarna begonnen met Photoshop. Veel was voor mij gesneden koek (ook door de Canon workshop), maar anderen hadden er soms wat meer moeite mee. Maar ook ik heb nog het een en ander opgestoken, met name in Photoshop.

Aan het einde van de lesdag kregen we ons huiswerk mee, foto’s maken met veel/weinig scherptediepte, beweging tonen/bevriezen en beeldhoeken. Daarnaast moeten we 3 foto’s maken die we in les 2 gaan gebruiken om in Photoshop te kunnen gaan monteren.

Hier 1 van mijn huiswerkfoto’s,  “maak een foto met weinig scherptediepte”:

Huiswerk1

Huiswerk1

(Met dank aan Frits van Eldik voor de inspiratie)

One Comment

  1. Dag Hans

    je via het eosdigitaal forum gevonden (ik ben Dukie). Ik ga zeker je blog volgen over je opleiding aan de fotovakschool. Heel misschien ga ik dat ook nog eens doen (als ik er de tijd voor heb). Veel succes en houd ons op de hoogte

    groeten
    Peter


Geef een reactie

